تعریف هیأتها به گونهای که هستند و تعریف آنها به گونهای که باید باشند.
ما جمع بین این دو تعریف را آوردهایم. البته این تعریف مقداری طولانی است. هیأت یعنی تجمعی از مؤمنان که برای تعظیم شعایر الهی و احیای امر اهلبیت(ع)، ـ نام و یاد و سیره و روش اهلبیت ـ در جامعه و تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی خود، به برگزاری متناوب جلسات مذهبى، شامل قرائت قرآن، سخنرانی دینی و ذکر توسّل اهلبیت عصمت و طهارت با محوریت عزاداری امام حسین(ع) اقدام میکنند. در تعریفی که ما از هیأت ارائه میدهیم چند مورد را خارج میکنیم:
اگر هیأتى، قرائت قرآن نداشت، این هیأت، هیأت کاملی نیست. وقتی هیأت هست، ذکر هست، چرا ذکر قرآن نباشد؟! اگر جلسهی تجویدی باشد و تفسیری هم بگویند، این هم هیأت نیست؛ این جلسه یک کار تخصصی است و با برخورد کردن با قرآن به عنوان ذکر، تفاوت دارد.
.تجمّع، یعنی این افرادی که دور هم جمع شدهاند؛ اینها تصادفاً به هم نپیوستهاند، بلکه دارای تشکّلاند. اینها با گروهی که به نماز جمعه یا جماعت میروند، متفاوتاند. اگر شما مراسم برگزار کردید و گروهی آمدند و رفتند، به این هیأت نمیگویند. به مراسم عاشورا و محرم نیز هیأت نمیگوییم؛ این مراسمی است که در سال، یک بار برگزار شده و دیگر ادامه ندارد؛ بنابراین باید جلسات متناوب باشد و تناوب از نظر ما، حداقل ماهیانه و حداکثر هفتگی است.
چرا هیأت را با محوریّت بصیرت دینی یا قرآن یا سایر ائمّه نمیدانیم و فقط به امام حسین(ع) توجّه کردهایم؟ اینها همه قابل بحث است. در این زمینه، بزرگان ما حرفهای زیادی دارند که باید لحاظ شود. عدم توجّه به این نکات، در دراز مدت، هیأت را دچار انحراف خواهد کرد.
در این زمینه دقیقترین سخنان و مفاهیم را در سخنان حضرت امام(ره) مشاهده میکنید. اینکه ما میخواهیم هیأت را این گونه تعریف کنیم، برای اثبات یک ادّعاست و آن ادّعا این است که بهترین شیوه برای تربیت نسل انقلاب و جامعترین روش برای تربیت در وجوه مختلف، هیأتهای مذهبی هستند و هیچ روشی برای تعلیم و تربیت دینى، بهتر و کارآمدتر از هیئآت مذهبی نیست. کارهای دیگر هم وجود دارد، مثل: تئاتر، فیلم و... اینها را میتوان با هم مقایسه کرد، ولی در حرکتهای فرهنگى، هیئآت مذهبی مهمترین نقش را دارند.
چون میببینیم با هیأت، کسی مخالفت نمیکند، پس شاید حس کنیم چیز علمی نیست. من در این میان، نظر شخصی خودم را ابراز میکنم و این که از مقولهی هیأت دفاع میکنم، به عنوان جامعترین و بهترین روش آن را میدانم و معتقدم در بُعد تربیتى، همه وجوه انسان را پرورش میدهد. اگر هیأتدار به این مسأله معتقد نباشد، یا شرکتکنندگان دائمی و برگزار کنندگان هیأت، به آن معتقد نباشند، از این سرمایه استفاده نخواهند کرد و به هیأت لطمه میزنند
ارسال نظر برای این مطلب
درباره ما
هدف از ایجاد این سایت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت واعلام فعالیت های پایگاه 37 ثار الله می باشد
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
آمار سایت
کدهای اختصاصی